Därför är cykelhjälmen ett problem

10 Jan

TEDx Copenhagen och Mikael Colville-Andersen som driver världskända bloggarna Copenhagenize och Copenhagen cycle chic förklarar varför i filmklippet ovan. Eller snarare uppmaningen och propagandan för att använda cykelhjälmen som European Cyclist Federation (ECF) skriver:

ECF is not against helmets, but against mandatory helmet laws and shock-horror helmet promotions because:
• They discourage cycling by portraying it as abnormally dangerous-you are less likely to be killed in a mile of cycling than a mile of walking. (Wardlaw 2002)
• Injured cyclists are less likely to have head injuries than injured pedestrians or car occupants (ONISR 2005).
• They portray bicycle helmets as offering far more protection than they do-bicycle helmets are only designed to withstand minor knocks and bumps, not being hit by motor vehicles.
• Countries that have penalised people for normal cycling (without helmets), have failed to reduce head injury rates despite increased helmet wearing rates.
• The health benefits of cycling far outweigh the injury risks.
• Reduced cycling reduces health and environmental benefits.
• Reduced cycling reduces Safety in Numbers, thus increasing the risk of injury to remaining cyclists.

SVD skriver idag om en airbag-hjälm som fått stöd från Vinnova. Den är intressant och kanske kan hitta en gyllene medelväg… Jag använder själv hjälm när jag vintercyklar på tvåhjulingar och vid en del andra tillfällen. Det som känns lite konstigt att höra från bekanta är rädslan som de har för att cykla i stan själva/med barn när det statistiskt sett kan vara mycket farligare att bara stå vid ett övergångställe eller sitta i en bil. Använder du hjälm? Låter du bli att cykla för att du inte vill ha hjälm? /Jeppe

http://ecoprofile.se/thread-1460-Europeiska-cyklistforbundet-Sluta-med-hjalmkampanjer.html#16569

http://www.ecf.com/3500_1

5 svar to “Därför är cykelhjälmen ett problem”

  1. Emma 2011/01/11 den 10:23 #

    Jag har hjälm, för jag är lite harig och utan hjälm skulle jag bromsa mig ner för alla nerförsbackar. Enda nackdelen som jag ser det är att jag går miste om den härliga känslan av vinden i håret…

  2. bonkeli 2011/01/11 den 10:28 #

    Jag måste säga att jag blivit försiktigare sen jag fick barn. Men när jag körde konstant med hjälm ett tag för ett par år sedan så märkte jag hur jag började köra med aggresivt, som om jag nu var helt säker… Och ja det är riktigt skönt med just vinden i håret!

    Hanna hälsar att hon är ännu harigare. har cykelhjälm och bromsar sig ner för alla backar och även när det är platt!

    /Jeppe

    /Jeppe

  3. Ann 2011/01/11 den 19:46 #

    Man kan argumentera mot bilbältesanvändning och krockkuddar också, många personer dör p.g.a. dom. Men många fler liv räddas tack vare dom. Samma med cykelhjälm. Sen jag blev vuxen cyklar jag alltid med hjälm. Jag tycker det är jätteviktigt!

  4. cleo 2011/01/12 den 09:52 #

    Ann.Du kan inte jämföra cykelhjälm med bilbälte av flera skäl:
    Det är vetenskapligt bevisat att bilbälte räddar liv och reducerar skador, men det är INTE vetenskapligt bevisat att cykelhjälm gör det.
    Debatten om bilbälte grundar sig enbart på säkerhet och det finns inga ekonomiska intressen för bilförsäljarna då bälte ingår i inredningen och är inget tillbehör. Cykelhjälm däremot måste inhandlas separat, provas för att sitta korrekt då en icke korrekt hjälm istället kan öka risken för skador. Alltså finns ekonomisika intressen från hjälmtillverkarna att sälja så många hjälmar som möjligt och intresset ligger alltså inte i ökad säkerhet.
    Att köra bil medför hög risk. Därför krävs körkort. Bilen erbjuder inte den flexibilitet en cykel har.Med en cykel kan du när som helst stiga av din cykel,leda den eller lätt välja annan mindre riksfylld väg. Den möjligheten har inte en bilist.
    Visare dör det fler fotgängare än cyklister.

  5. bonkeli 2011/01/12 den 11:43 #

    @Ann, Jag argumenterar inte mot cykelhjälmar utan mot uppmaningen att använda för säkerheten skull och framförallt mot skrämsel-propagandan som minskar antal cyklister på gatorna och därmed ökar risken för cyklister.

    Som Cleo skriver så är det inte vetenskapligt bevisat att cykelhjälmar ökar säkerheten. Men det betyder inte att du ska låta bli att använda cykelhjälm om du vill.

    Bara du inte låter bli att cykla för att du inte vill ha cykelhjälm eller betraktar cykling som farligt. Det är det verkligen inte och den långsiktiga hälsan blir mycket bättre för alla!

Kommentera

